تبیین ارزش شناخت صدرایی با نقد دیدگاه دیوید هیوم
نویسندگان
چکیده
0
منابع مشابه
تطبیق منابع معرفت از دیدگاه مولوی و دیوید هیوم
معرفت شناسی به عنوان شاخه ای از فلسفه، در مورد شناخت هستی و خالق آن بحث می کند. این علم یکی از مطرح ترین مباحث شناخت است که از دوره باستان نیز به شکلی عام و غیر مستقل مطرح بوده است. دیوید هیوم از جمله تجربه گرایانی است که در زمینۀ شناخت، آرائی دارد. او بر اساس حس تجربی، نظریۀ خود را استوار کرده و تنها، ادراک حواس ظاهری را مبنای شناخت قرار می دهد ؛ ضمن این که این حواس را برای شناخت کافی نمی شمار...
متن کاملارزش شناخت از دیدگاه هیوم و علامه طباطبایی (ره)
دانش شناخت شناسی، شاخهای از فلسفه است که ماهیت، حدود، منابع، ملاک و معیار معرفت را بررسی میکند و قابلیت اعتماد به ادعاهای معرفتی را میسنجد. در میان مسائل شناخت شناسی، مسئله ارزش شناخت؛ یعنی «ملاک» و «معیار» شناخت حقیقی از میان شناخت ها و اختلاف های معرفت شناسانه ی دانشمندان که انسان پی به خطای برخی از آن ها برده، از اساسی ترین مسئله شناخت شناسی به شمار می رود که سابقه طرح آن به آغاز فلسفه ب...
15 صفحه اولعقل و دین از دیدگاه دیوید هیوم
فلسفهء دین هیوم در واقع تماما بحث از رابطه عقل و دین است . وی در سه حوزه به رابطه عقل و دین پرداخته است : خداشناسی، اخلاق، احکام دینی، در این میان سهم بخش سوم از بخشهای دیگر کمتر است ، و در محوری ترین بخش کارهای هیوم در فلسفه دین مباحث خداشناسی اوست . در آثار هیوم سه دلیل اثبات وجود خدا به صراحت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است . دلیل مهمتر، برهان نظم است ، هیوم این برهان را به طور مستوفا بررسی ...
15 صفحه اولتحویلگراییِ اخلاق نسبت به دین در فلسفۀ دیوید هیوم: کوششی برای شفافسازی نسبتِ دین و اخلاق در فلسفۀ دیوید هیوم
با نگاهی به اخلاقشناسی در فلسفۀ جدید، شاهد دو دیدگاهِ استقلالگراییِ اخلاق نسبت به دین و تحویلگراییِ اخلاق نسبت به دین در طیفهای مختلف آن هستیم. بلندپروازی هیوم برای تثبیت علم اخلاق، در جدال بین جاهطلبیهای طبیعتگرایانه و داوریهای شکاکانۀ وی، اخلاق را نهتنها مستقل از دین نشان میدهد، بلکه دین را مخرب اخلاق نیز معرفی میکند. در این مقاله، با توجه به دیدگاههای متعدد موجود در باب نسبت دین و ا...
متن کاملارزیابی نظریهٔ دیوید هیوم در خصوص زیبایی و ذوق
«دیوید هیوم» ضمن مطرح ساختن بحث تازه ذوق در مقالهای با عنوان «در باب معیار ذوق»، زیبایی را برخلاف پیشینیان خود، ویژگی و صفتی در شیء ندانست، بلکه آن را احساسی برشمرد که در ذهن مخاطب آن شکل میگیرد. او از این طریق اندیشههای زیبایی شناسانه پس از خود را بهطور اساسی متحول ساخت، بهگونهای که رهیافت ذهنی و نگاه مدرن به زیبایی و زیباییشناسی قوت گرفت و معیارهای کلاسیک و رهیافت عینی بهتدریج رنگ باخ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
جاویدان خردجلد ۸، شماره ۱۹، صفحات ۱۱۱-۱۳۰
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023